2012/10/16

Whole grain spelt bread with pumpkin seeds and sun-dried tomato oil.World Bread Day 2012





World Bread Day 2012 - 7th edition! Bake loaf of bread on October 16 and blog about it!
Bez chleba świat może i by się nie zawalił, ale mój z pewnością nie mógłby bez niego istnieć.
Pajda świeżego, chrupiącego chleba z masłem, to coś co jest dla mnie solą życia.
Na tegoroczne święto chleba, wymyśliłam przepis na bardzo łatwy pełnoziarnisty chleb z mąki orkiszowej, z pestkami dyni, delikatnie aromatyzowany olejem z suszonych pomidorów.
Razowiec idealny, mięciutki, wilgotny i świetny na kanapki.

Z okazji Światowego Dnia Chleba, dużo chleba (z masłem;-), dla wszystkich!




Chrupiący i wilgotny orkiszowy razowiec, z pestkami dyni, aromatyzowany olejem z suszonych pomidorów

Zaczyn:
10 g świeżych drożdży
200 g ciepłej wody
150 g mąki orkiszowej pełnoziarnistej

Drożdże rozpuścić w wodzie, wymieszać z mąką. Przykryć szczelnie folią i zostawić w temp. pokojowej na 10-16 godz.

Ciasto właściwe:
cały zaczyn
280 g ciepłej wody
1 pełna łyżka soli morskiej (użyłam, grubej, szarej soli)
550 g mąki orkiszowej pełnoziarnistej
1 łyżka nektaru z agawy lub 1/2 łyżki ciemnego miodu (np. gryczanego)
1 łyżka mleka w proszku
60 g pestek dyni
3 łyżki oleju z suszonych pomidorów

do posmarowania chleba: olej roślinny
do posypania: 2-3 łyżki pestek dyni

Wszystkie składniki miksować na średnim biegu, aż ciasto nabierze elastyczności i zacznie formować się w kulę (ciasto może być luźniejsze, elastyczność ciasta zależy od ilości otrąb/ grubości przemiału mąki, jeśli mąka jest z dużą ilością otrąb, można ją przesiać).
Przełożyć je na lekko posmarowany olejem blat, wyrobić krótko, dłońmi posmarowanymi olejem, podzielić na dwie części  i umieścić w dwóch wysmarowanych olejem i wysypanych otrębami keksówkach (lub posmarowanych masłem i wyłożonych papierem do pieczenia).
Posypać pestkami dyni, lekko docisnąć je dłonią.
Jeśli ciasto jest luźne, nie wyrabiać, tylko od razu podzielić i przełożyć do foremek.
Można też piec całość w jednej dużej foremce.
Foremki/ foremkę zostawić w cieple, do wyrośnięcia.
Wyrośnięty chleb posmarować olejem roślinnym.
Piec 15 min. w 210 st. C i kolejne 45 min. w 190 st. C.
Studzić na kratce, kroić po ostudzeniu.

Smacznego!



17 komentarzy:

mojetworyprzetwory pisze...

Piękny! Kolejny wspaniały przepis do wypróbowania z Twojej kolekcji a dzięki której i dzięki Tobie zaczęłam je piec!
W tym dniu dziękuję Truflo za to, że pomogłaś mi zacząć i zaraziłaś wspaniałą pasją!

Pozdrawiam serdecznie/Ewa

Daria pisze...

Patrycjo, czy mleko w proszku można pominąć?

Patrycja pisze...

Daria,
Troszkę to zmieni smak chleba ale oczywiście można:)

Gosia pisze...

po prostu genialny jest!!! piekny wyglada,wilgotny-takie uwielbiam....pietke poprosze :)
Pozdrawiam :)

Daria i Jarek pisze...

Deliciozooo.... doslownie, nic dodac nic ujac... pozdrawiamy cieplutko, :)

MałgosiaZ pisze...

Jaki on piękny :)

Wiewióra pisze...

cóż za wspaniałe świąteczne smaki :) pysznie i do wypróbowania :D

Majana pisze...

Wspaniały chleb!

Aurora pisze...

Wszystkiego chlebowego :*

DarkANGELika pisze...

Wygląda bardzo zachęcająco;)Dodatek oleju z suszonych pomidorów bardzo mi się podoba;)

Ania pisze...

jem chleb z masłem na okrągło. Ten z Twojego przepisu smakowałby mi na pewno!
ściskam cieplutko.

Agnieszka pisze...

Patrycjo, bardzo chętnie poczyniłabym ten chleb, wyglada obłędnie a od niedawna marzy mi sie razowiec. Mam pytanie, czy maszyna do chleba jest niezbedna czy może mogłabym wyrobic ciasto ręcznie?
Dziekuję!

zorra pisze...

Wonderful loaves! Dziekuje za udzial w Word Bread Day. Mam nadzieje, ze za rok ponownie wezmiesz udzial w akcji.

Klasa rogu Poznań pisze...
Ten komentarz został usunięty przez autora.
La Piccola Biscotteria pisze...

Dzień dobry, mam pytanie czy ten chlebek można upiec w garnku żeliwnym?
Czy mogłabyś mi odpowiedzieć jakie chlebki można piec metodą gara żeliwnego?
Serdeczności:-)

Patrycja pisze...

Ten raczej w blaszce będzie lepiej upiec. Do garnka żeliwnego nadają się wszystkie chleby z przewagą mąki jasnej, razowce raczej w foremce wyjdą lepiej i łatwiej.
Przykładowe chleby, które można piec w garnku:

http://www.truffle-in-a-rum-chocolate.blogspot.com/2012/04/chleb-pszenny-z-bourke-street-bakery.html

http://truffle-in-a-rum-chocolate.blogspot.com/2012/03/nocny-chleb-pszenny-bardzo-atwy.html

http://truffle-in-a-rum-chocolate.blogspot.com/2008/10/vermont-sourdough.html

http://truffle-in-a-rum-chocolate.blogspot.com/2010/10/miedzynarodowy-dzien-chleba-world-bread.html

http://truffle-in-a-rum-chocolate.blogspot.com/2010/08/za-kazdym-razem-gdy-ostrze-noz-zadaje.html

http://truffle-in-a-rum-chocolate.blogspot.com/2009/07/o-chlebie.html

La Piccola Biscotteria pisze...

Patrycja, serdecznie dziękuję za odp:-) i propozycje, właśnie jestem w trakcie odkrywania cudu gara żeliwnego :-) serdecznie pozdrawiam z zasypanej śniegiem WArszawy:-) z przyjemnością zaglądam w truflowe zakamarki:-)